Investigación y enseñanza en 30 años en Uruguay 1993-2023

  • Martha Sabelli Instituto de Información, Facultad de Información y Comunicación (FIC), Universidad de la República. San Salvador 1944, Montevideo. Uruguay https://orcid.org/0000-0002-4130-0312
Palabras clave: Estudios de Usuarios, Comportamiento Informativo, Investigación en Comportamiento Informativo, Uruguay, Proyectos de investigación

Resumen

Desde principios de los '90 se inició en Uruguay desde la Ciencia de la Inforrmación una línea de investigación desarrollada en el campo académico por equipos interdisciplinarios en Estudios de Usuarios, y denominados a partir de los 2000, Comportamiento Informativo. La investigación se ancla en una visión contemporánea de las Ciencia de la Información, inserta en las ciencias sociales, atenta a los problemas de los individuos como personas y de los grupos sociales que viven el fenómeno de la información en sociedades complejas como lo son los seres humanos. De ahí la creciente y enriquecedora interdisciplinariedad de los referentes teóricos y metodológicos y la integración de los equipos de investigación. Se identifican dos etapas, en la primera (1993-2002) se ubica en la EUBCA, Udelar y CIESU. La segunda es una línea de investigación centrada en el comportamiento informativo de comunidades en contextos desfavorecidos (2008-2023) en equipos interdisciplinarios desde la EUBCA (2008-2010), FIC (2013-2023), Udelar y su antecedente en el Programa Prodic, Udelar (2010-2012). Los proyectos son presentados: 1) cronológicamente por título, organismo financiador, responsable y equipo de investigación, acompañados de citas de las publicaciones que generaron; 2) objetivos; 3) tipologías de las comunidades, objetivos, alcance territorial; 4) métodos; 5) resultados; y 6) reflexiones finales. En cada etapa se incluyen Anexos y las referencias.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Citas

Abrahamson, J. A. & Fisher, K. E. (2006). Modeling the information behavior of lay mediaries. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 43(1), 1-4. Retrieved from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/meet.14504301257/pdf

Abrahamson, J.A. & Fisher, K.E. (2007). 'What's past is prologue': towards a general model of lay information mediary behaviour. Information Research, 12(4). Retrieved from http://InformationR.net/ir/12-4/colis/colis15.html

Abrahamson, J.A., Fisher, K., Turner, A.G., Durrance, J.C. & Turner, T.(2008). Lay information mediary behavior uncovered: exploring how nonprofessionals seek health information for themselves and others online. Journal of the Medical Library Association, 96(4), 310-323. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2568838/

Agosto, D. E. & Hughes-Hassell, S. (2005). People, places, and questions : an investigation of the everyday life information-seeking behaviours of urban young adults. Library & Information Science Research, 27 (2), 141-163.

Alvseike, H., &Brønnick, K. (2011). Feasibility of the iPad as a hub for smart house technology in the elderly; effects of cognition, self-efficacy, and technology experience. Journal of multidisciplinary healthcare, 5, 299-306.

An, J., Na, Y., & Zhang, P. (2019). How do parents of children with ASD use information grounds to seek for ASD‐related information?. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 56(1), 10-20.

Asla, T. M. & Williamson, K. (2015). Unexplored territory: information behaviour in the fourth age. In Proceedings of ISIC, the Information Behaviour Conference, Leeds, 2-5 September, 2014: Part 2, (paper isic32). Retrieved November 22,2019 from http://InformationR.net/ir/20-1/isic2/isic32.html

Barnard, Y., Bradley, M. D., Hodgson, F., & Lloyd, A. D. (2013). Learning to use new technologies by older adults: perceived difficulties, experimentation behaviour and usability. Computers in Human Behavior, 29(4), 1715-1724.

Belkin, N. (1982) Anomalous states of knowledge as a bases for information retrieval. Canadian Journal of Information Science 5:133-43, 1980

Belkin, N., Oddy, R. N. & Brooks, H.M.(1982a) ASK for information retrieval : Part I. Background and theory . Journal of Documentation 38(2):61-71, June 1982.

Belkin, N., Oddy, R. N. & Brooks, H.M.(1982b). ASK for information retrieval: Part II. Results of a design study. Journal of Documentation38(3):145-164, Sept. 1982.

Bertone, A., Peluffo, G. & Katz, R. (2012). Sistema colaborativo para la integración de información y servicios en el ´rea social y de la salud: Tu Sitio Salud. Tesis de grado - Ingeniería en Computación. Montevideo: INCO, Facultad de Ingeniería, Udelar

Bilal, D. (2010, July). The mediated information needs of children on the Autism Spectrum Disorder (ASD). In Proceedings of the 31st ACM SIGIR Workshop on Accessible Search Systems, Geneva, Switzerland (pp. 42-49). Geneva: ACM.

Bronstein, J. (2017). Information grounds as a vehicle for social inclusion of domestic migrant workers in Israel. Journal of Documentation,73 (5), 934-952

Bronstein, J. (2018). Domestic migrant workers in Israel: the strength of weak ties. In International Conference on Information, pp.429-434, Springer, Cham

Bronstein, J. (2019). A transitional approach to the study of the information disadvantaged and dependent circumstances and the role of information intermediaries. Journal of the Association for Information, 70 (2), 117-129

Buchanan, S., Jardine, C., & Ruthven, I. (2019). Information behaviors in disadvantaged and dependent circumstances and the role of information intermediaries. Journal of the Association for Information Science and Technology, 70(2), 117-129.

Case, D.O., & Given, L.M. eds. (2016). Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. Emerald Group Publishing

Chatman, E.A. (1992). The information world of retired women. Greenvook Press

Chatman, E. A. (1987). Opinion leadership, poverty and information sharing. R.Q., 26(3), 341-353.

Chatman, E. A. (1996). The impoverished life-world of outsiders. Journal of the American Society for Information Science, 47(3), 193-206.

Chatman, E. A. (1999). A theory of life in the round. Journal of the American Society for Information Science, 50(3), 207-217.

Chatman, E. A. (1999). A theory of life in the round. Journal of the American Society for Information Science, 50(3), 207-217

Chatman, E.A. (2001). An insider/outsider approach to libraries, change, and marginalized populations. Keynote address presented at the National Conference: "Alteration of Generations". Boras, Sweden. April 23-25, 2001. Retrieved 21 November, 2012 from http://bada.hb.se/bitstream/2320/4948/1/Chatman01.pdf (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6CLSC5qo8)

Chávez, R. & Sabelli, M. (2020). Information behaviour of parents of children with autism spectrum disorder (ASD): a case study. In Proceedings of ISIC, the Information Behaviour Conference, Pretoria, South Africa, 28 September - 1 October, 2020. Information Research, 25(4), paper isic2014. Retrieved from http://InformationR.net/ir/25-4/isic2020/isic2014.html (Archived by the Internet Archive at https://bit.ly/348iO85) https://doi.org/10.47989/irisic2014

Dervin, B. & Nilan, M. (1986) Information needs and uses. ARIST 21:3-33

Davies, E. (2005). Communities of practice. In K. E. Fisher, S. Erdelez, L. McKechnie (Eds.). Theories of information behaviour, (pp. 104-107). Medford, NJ: Information Today.

Fisher, K. E.; Erdelez, S. & Mckechnie, L. (Eds.), 2005. Theories of information behavior. Medford, New Jersey: Information Today

Fisher, K. E., Durrance, J. C., & Hinton, M. B. (2004). Information grounds and the use of need‐based services by immigrants in Queens, New York: A context‐based, outcome evaluation approach. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55(8), 754-766.

Fisher, K.E., Landry, C.F. & Naumer, C. (2007). Social spaces, casual interactions, meaningful exchanges: “information grounds” characteristics based on the college student experience. Information Research, 12(2) paper 291. Retrieved 22 November, 2019 from http://InformationR.net/ir/12-2/paper291.html (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6CK74WxQj)

Fisher, K. E., Marcoux, E., Miller, L. S., Sánchez, A. & Cunningham, E. R. (2004). Information behaviour of migrant Hispanic farm workers and their families in the Pacific Northwest. Information Research, 10(1). Retrieved from http://www.informationr.net/ir/10-1/paper199.html

Fisher, K. E. & Naumer, C. M. (2006). Information grounds: theoretical basis and empirical findings on information flow in social settings. In A. Spink & C. Cole (Eds.), New directions in human information behaviour (pp. 93-111). Amsterdam: Kluwe

Fisher, K.E, Naumer, C., Durrance, J., Stromski, L. & Christiansen, T. (2005). Something old, something new: preliminary findings from an exploratory study about people's information habits and information grounds.Information Research, 10 (2) paper 223. Retrieved from http://InformationR.net/ir/10-2/paper223.html (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6CK79Y8OT)

Gibson, A.N., Kaplan, S. & Vardell, E. (2017). A survey of information source preferences of parents of individuals with autism spectrum disorder. Journal of Autism Development Disorder, 47(7), 2189-2204. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1007/s10803-017-3127-z)

Gibson, A. N., & Martin III, J. D. (2019). Re‐situating information poverty: Information marginalization and parents of individuals with disabilities. Journal of the Association for Information Science and Technology, 70(5), 476-487. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1002/asi.24128

Gowen, J. W., Christy, D. S., & Sparling, J. (1993). Informational needs of parents of young children with special needs. Journal of Early Intervention, 17(2), 194-210

Grant, N., Rodger, S. & Hoffmann, T. (2015). Intervention decision-making processes and information preferences of parents of children with autism spectrum disorders. Child: Care, Health and Development, 42(1), 125-134. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1111/cch.12296

Hartley, S. L., Barker, E. T. y Seltzer, M. M., et al. (2010) The Relative Risk and Timing of Divorce in Families of Children with an Autism Spectrum Disorder. Journal of Family Psychology, 24(4), 449-457 Recuperado de: http://midus.wisc.edu/findings/pdfs/829.pdf

Hersberger, J. (2001). Everyday information needs and information sources of homeless parents. The New Review of Information Behaviour Research, 2, 119-134.

Hersberger, J. (2002). Are the economically poor information poor? Does the Digital Divide affect the homeless and access to information? Canadian Journal of Information & Library Sciences,27(3), 45-64.

Hersberger, J. (2003). A qualitative approach to examining information transfer via social networks among homeless populations. The New Review of Information Behaviour Research, 4, 95-108.

Hersberger, J. (2005). The homeless and information needs and services. Reference and User Services Quarterly, 44(3), 199-202.

Hjørland , B. & Albrechtsen, H.. (1995). Toward a New Horizon in Information Science: Domain-Analysis. Journal of the American Society for Inf.Science and Techn. (6): 400-425.

IDRC Project 91-0278. (1992) International Development Informa­tion Network on Research in Progress (IDIN) Phase II. Montevideo, IDRC.

Le Dantec, C. A. et al. (2011). Publics in practice: ubiquitous computing at a shelter for homeless mothers. Proceedings of the 2011 annual conference on Human factors in computing systems, CHI '11 (pp. 1687-1696). New York, NY, ACM

Line, M. (1971).The information uses and needs of social scientists: an overview of INFROSS. ASLIB Proceedings 23(8):412-434.

Line, M. (1980). Secondary services in the social science : the need for imp rovement and the role of libraries. Behavioral and Social Sciences Librarian 1(4):263-273.

Mackintosh, V.H., Myers, B.J. & Goin-Kochel, R.P. (2005). Sources of information and support used by parents of children with autism spectrum disorders. Journal on Developmental Disabilities, 12(1), 41-52. Retrieved from https://oadd.org/wp-content/uploads/2016/12/mackintoshEtAl.pdf

Magsamen-Conrad, K., Dowd, J., Abuljadail, M., Alsulaiman, S., & Shareefi, A. (2015). Life-span differences in the uses and gratifications of tablets: Implications for older adults. Computers in human behavior, 52, 96-106. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.05.024

Martinović, I. & Stričević, I. (2016). Information needs and behaviour of parents of children with autism spectrum disorders: parents’ reports on their experiences and perceptions. Information Research, 21(4), paper isic1609. Retrieved from http://www.informationr.net/ir/21-4/isic/isic1609.html

Miguel, A., Montero, L., Saint Martin (2019). Portal de accebilidad del Plan Ibirapitá [Portal of accessibility of the Ibirapitá Plan]. Montevideo, Uruguay (Universidad de la República, Uruguay. Facultad de Ingeniería. Instituto de Computación, Undergraduate dissertation). Retrieved from https://www.fing.edu.uy/inco/grupos/lins/informes/pg-portal-accesibilidad-ibirapita.pdf

Mitchell, W., & Sloper, P. (2002). Information that informs rather than alienates families with disabled children: developing a model of good practice. Health & Social Care in the Community, 10(2), 74-81.

Mulligan, J., Steel, L., MacCulloch, R., & Nicholas, D. (2010). Evaluation of an information resource for parents of children with autism spectrum disorder. Autism, 14(2), 113-126.

Murphy, T., & Tierney, K. (2006). Parents of children with Autistic Spectrum Disorders (ASD): A survey of information needs. National Council for Special Education Special Education Research Initiative.

Nilan, M.S. & Fletcher, P. T (1987) Information behaviors in the preparation of research proposals: a user study. ASIS, v.24: 186-192

Nilan, M.S., et al.(1988) A methology for tapping user evalua­tion behaviors: an exploration of user’ s strategy, source and information evaluating. ASIS, v.25: 152-159

Nilan, M.S., et al.(1989) User-oriented interfaces for compu­ter systems: a user-defined online help system for desktop publishing. ASIS, v.26: 104-110

Nilan, M.; Newby, G.B. & Duvall, L.M. (1991). Toward a reassessment of individual differences for information systems: the power of user based situational predictors. ASIS, 28, 73-81

O’Reilly, M., Karim, K., & Lester, J. N. (2015). Separating ‘emotion’from ‘the science’: Exploring the perceived value of information for parents and families of children with autistic spectrum disorder. Clinical child psychology and psychiatry, 20(3), 500-514.

Pérez Giffoni, M. C., & Sabelli, M. (1995). Aplicación del paradigma alternativo a un estudio de usuarios en el área de la información en Ciencias Sociales en el Uruguay: un aporte metodológico. Informatio. Revista Del Instituto De Información De La Facultad De Información Y Comunicación, 1(1), 53-62. Retrieved from https://informatio.fic.edu.uy/index.php/informatio/article/view/7

Pérez Giffoni, M.C.& Sabelli, M. (1999). Los trabajadores metalúrgicos del Uruguay: un estadio exploratorio sobre sus intereses y comportamiento en relación a la información. Informatio. Revista Del Instituto De Información De La Facultad De Información Y Comunicación, 3/4, 128-146. Retrieved from https://informatio.fic.edu.uy/index.php/informatio/article/view/51

Pérez Giffoni, M. C. & Sabelli, M. (2004). Uso de información electrónica por los académicos de la Universidad de la República (Uruguay). Información, Cultura Y Sociedad, (9), 29-52. Retrieved from https://doi.org/10.34096/ics.i9.933

Pérez Giffoni, M.C. & Sabelli, M. (2010a). Los estudios de usuarios de información: construcción de una línea de investigación y docencia en el Uruguay [Studies on information users: building a research and teaching line in Uruguay]. Montevideo: UdelaR. EUBCA

Pérez Giffoni, M.C.& Sabelli, M. (2010b). Estudio sobre necesidades, uso y producción de información de los trabajadores del sector metalúrgico en el Uruguay: el caso de la Unión Nacional de Trabajadores Metalúrgicos y Ramas Afines (UNTMRA). En M.C Pérez Giffoni y M.Sabelli. Los estudios de usuarios de información : construcción de unalínea de investigación y docencia en Uruguay (pp.91- 157). Montevideo: Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines de la Universidad de la República de Uruguay

Pérez Giffoni, M.C. & Sabelli, M. (2010c) Uso de información electrónica por los académicos de la Universidad de la República: efectos y perspectivas. En M.C.Pérez Giffoni y M. Sabelli. Los estudios de usuarios de información : construcción de unalínea de investigación y docencia en Uruguay (pp.205-282).Montevideo: Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines de la Universidad de la República de Uruguay

Pettigrew, K. E. (1999). Waiting for chiropody: contextual results from an ethnographic study of the information behaviour among attendees at community clinics. Information Processing & Management, 35(6), 801-817.

Roberts, N. & Wilson, T. D. (1988). The development of user studies at Sheffield University, 1963-88. J. Librarianship 20(4):270-290

Sabelli, M. (2008a). La información y el ciudadano en el entorno de la sociedad de la información: percepción de los actores políticos y sociales en el Uruguay [Information and the citizen in the environment of the information society: perception of political and social actors in Uruguay]. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental

Sabelli, M. (2008b). La investigación en las ciencias bibliotecológicas y de información en Uruguay: construyendo una concepción integradora de la investigación, la enseñanza y la extensión universitaria. Informatio. Revista Del Instituto De Información De La Facultad De Información Y Comunicación, 11/13, 39-62. Retrieved from https://informatio.fic.edu.uy/index.php/informatio/article/view/98

Sabelli, M. (2010).Library and information sciences in the information disciplines environment: towards integrative models of disciplines, professional community and information and communication public policies" Information Research, 15(4) paper colis720. [Available at http://InformationR.net/ir/15-4/colis720.html]

Sabelli, M. (2012a). Los mediadores en los servicios de la zona 9: sus percepciones y propuestas sobre las brechas informativas de las adolescentes y jóvenes. In M.Sabelli & V.Rodríguez Lopater. La información y las jóvenes en contextos desfavorables: construyendo puentes para la inclusión social desde la investigación (pp.107-159). Montevideo: Udelar. Retrieved from https://www.colibri.udelar.edu.uy/bitstream/123456789/6302/1/EUBCA-01_Sabelli_2012-12-10-webO.pdf (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6hyVUV5Xh)

Sabelli, M. (2012b). Information behaviour among young women in vulnerable contexts and social inclusion: the role of social mediators. InformationResearch, 17(4). Retrieved from http://InformationR.net/ir/17-4/paper545.html

Sabelli, M. (2014). Health care information for youth in vulnerability contexts: designing a website with an interdisciplinary and participatory approach. Information Research, 19(4). Retrieved from http://InformationR.net/ir/19-4/isic/isicsp6.html

Sabelli, M. (2015a). Los mediadores de los servicios de salud: percepción sobre el flujo de información / comunicación y el comportamiento informativo de los jóvenes y adolescentes. In M.Sabelli & J.Rasner. Estrategias de información y comunicación en salud centradas en adolescentes (pp. 97-132). Montevideo: Udelar. Retrieved from https://www.colibri.udelar.edu.uy/bitstream/123456789/6304/1/sabelli_pdf_liccom.pdf (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6hyW1qEnW)

Sabelli, M. (2015b). Los adolescentes y el acceso y uso de un sitio web sobre salud diseñado desde la investigación universitaria. In M.Sabelli & J.Rasner. Estrategias de información y comunicación en salud centradas en adolescentes (pp.215-241). Montevideo: Udelar. Retrieved from https://www.colibri.udelar.edu.uy/bitstream/123456789/6304/1/sabelli_pdf_liccom.pdf (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6hyW1qEnW)

Sabelli, M. (2016). Social mediators and inclusive information: communication flow of healthcare information among adolescents in vulnerable communities In Proceedings of ISIC, the Information Behaviour Conference, Zadar, Croatia, 20-23 September, 2016: Part 1. Information Research, 21(4), paper isic1608. Retrieved from http://InformationR.net/ir/21-4/isic/isic1608.html (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6mHi6O7mb)

Sabelli, M. (2020a). Old women and tablets: information behaviour in unfavourable contexts and social mediators. In Proceedings of ISIC, the Information Behaviour Conference, Pretoria, South Africa, 28-30 September, 2020. Information Research, 25(4), paper isic2007. Retrieved from http://InformationR.net/ir/25-4/isic2020/isic2007.html (Archived by the Internet Archive at https://bit.ly/3a5ayK0) https://doi.org/10.47989/irisic2007

Sabelli, M. (2020b). Las mujeres mayores y las tabletas del Plan Ibirapitá: Hacia la construcción y apropiación de información inclusiva. Terceras Jornadas de investigación de la FIC. Montevideo: FIC

Sabelli, M. (2021). Los estudios de usuarios en Uruguay: una perspectiva de las comunidades investigadas (1992-2014). En Juan José Calva González (Coord.). Usuarios, archivos y bibliotecas: servicios, teoría y práctica (pp.263-286). México: UNAM. IIBI

Sabelli, M. (2023 in press). Las mujeres mayores y la información local inclusiva e integradora: un desarrollo posible para tablets Ibirapitá. Montevideo: CSIC, Udelar

Sabelli, M.; Fernandez, J.E. & Pérez Giffoni, M.C. (1999). El decidor en ciencia y tecnología como usuario de información estadística y/o indicadores: contribución para la elaboración de indicadores de Ciencia y Tecnología en Uruguay [The decision maker in science and technology as a user of statistical information and / or indicators: contribution to the elaboration of indicators of Science and Technology in Uruguay].Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental

Sabelli, M., Fernández, J.E. & Pérez Giffoni, M. C.(2010). Necesidades y uso de información para la toma de decisiones en política científica y tecnológica: contribución a la elaboración de indicadores en el Uruguay desde la Ciencia de la Informción. En M.C. Pérez Giffoni & M. Sabelli. Los estudios de usuarios de información : construcción de unalínea de investigación y docencia en Uruguay(pp.159-271). Montevideo: Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines de la Universidad de la República de Uruguay

Sabelli, M. & Pérez, M. (2001). La información para el productor lechero y su familia: una experiencia de formación y promoción en el Departamento de San José. Informatio.Revista Del Instituto De Información De La Facultad De Información Y Comunicación, 5/6, 31-47. Retrieved from https://informatio.fic.edu.uy/index.php/informatio/article/view/63

Sabelli, M. & M. C. Pérez Giffoni (2010a). Usuarios de información en el campo de las ciencias sociales: la Red IDIN. En M.C. Pérez Giffoni y M. Sabelli. Los estudios de usuarios de información : construcción de unalínea de investigación y docencia en Uruguay. Montevideo: Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines de la Universidad de la República de Uruguay.

Sabelli, M. & Pérez Giffoni, M.C. (2010b) Estudio de necesidades, demandas y uso de información de los productores lecheros En M.C Pérez Giffoni y M. Sabelli (Ed), Los estudios de usuarios de información : construcción de una línea de investigación y docencia en Uruguay (pp.129-157). Montevideo: Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines de la Universidad de la República de Uruguay.

Sabelli, M. & Rasner, J. comp. (2015). Estrategias de información y comunicación en salud centradas en adolescentes. Montevideo: Udelar. Retrieved from https://www.colibri.udelar.edu.uy/bitstream/123456789/6304/1/sabelli_pdf_liccom.pdf (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6hyW1qEnW)

Sabelli, M., Rasner, J., González, L., Pérez Giffoni, M.C.; Álvarez Pedrosian, E. & Ruggia, R. (2014). Developing Electronic Information Resources to Promote Social Inclusion of Vulnerable Communities in Uruguay. In Nasser AL-Suqri,M., Lillard, L.L. &AL-Saleem, E. (Eds.). Information Access and Library User Needs in Developing Countries(pp. 94-109). Hershey PA: Information Science Reference.

Sabelli, M., Rasner, J., Pérez Giffoni, M.C. & Álvarez Pedrosian, E. (2013). The information and Communication Strategies Focused on young people and adolescents within the field of Public Health. In M.M. Cruz-Cunha, I. M. Miranda and P. Gonçalves, (Eds.), Handbook of Research on ICT's for Healthcare and Social Services: Development and Applications. (pp.247-267). Hershey, PA: IGI Global.

Sabelli, M. & Rodríguez Lopater, V. (2012). La información y las jóvenes en contextos desfavorables: construyendo puentes para la inclusión social desde la investigación. Montevideo: Udelar. Retrieved from https://www.colibri.udelar.edu.uy/bitstream/123456789/6302/1/EUBCA-01_Sabelli_2012-12-10-webO.pdf (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6hyVUV5Xh)

Sabelli, M., Rodríguez Lopater, V., Bercovich, I.&, Szafran Maiche, P. (2012). Las brechas informativas y digitales de las mujeres jóvenes y adolescentes en situación vulnerable. En Programa Integral Metropolitano. Laboratorio barrial de experiencias (pp 33-53). Montevideo: SCEAM

Savolainen, R. (1995). Everyday life information seeking: approaching information seeking in the context of “way of life”. Library & Information Science Research, 17(3), 259-294. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/0740-8188(95)90048-9

Savolainen, R. (1999). The role of the Internet in information seeking in context. Information Processing &Management, 35(6), 765-782.

Savolainen, R. (2002). Network competence and information seeking on the Internet: from definitions towards a social cognitive model. Journal of Documentation, 58, 211-226.

Savolainen, R. (2004). Enthusiastic, realistic and critical: discourses of Internet use in the context of everyday life information seeking. Information Research, 10(1). Retrieved from http://InformationR.net/ir/10-1/paper198.html (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6CK8HrrwL)

Savolainen, R. (2005). Everyday life information seeking. In Fisher, K. E., Erdelez, S. & McKechnie, L. (Eds.). Theories of information behaviour, (pp.143-148). Medford, NY: Information Today.

Savolainen, R. (2008a). Everyday information practices: a social phenomenological perspective. Lanham, MD: Scarecrow Press.

Savolainen, R. (2008b). Source preferences in the context of seeking problem-

specific information. Information Processing and Management, 44 (1), 274-293

Streatfield, D.R. ,Pritchard, J.H.& Wilson, T. D. (1981). Assessment of an illuminatie evaluation programme for information services. Aslib proceedings 33(2): 67-70

Veinot, T. C. & Williams, K. (2012). Following the "community" thread from sociology to information behavior and informatics: Uncovering theoretical continuities and research opportunities. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(5), 847-864.

Vorrink, S.N.W., Antonietti, A.M., Kort, H.S.M. et al (2017). Technology use by older adults in the Netherlands and its associations with demographics and health outcomes, Assistive Technology 29(4), 188-196

Vroman, K. G., Arthanat, S. & Lysack, C. (2015). “Who over 65 is online?” Older adults’ dispositions toward information communication technology. Computers in Human Behavior, 43, 156-166.

Walker, C. (2012). The information world of parents: a study of the use and understanding of information by parents of young children. Library Trends, 60(3), 546-568.

Wilson, T. D.(1979). Information uses in social services departments. Ci. Inf, Rio de Janeiro 8(2):101-112

Wilson,T.D. (1997a). Information behaviour: an inter-disciplinary perspective. In P.Vakkari, R. Savolainen & B. Dervin eds. Information seeking in context. (pp. pp.39-50). London: Taylor Graham.

Wilson,T.D. (1997b). Trends in…a critical review. Information behavior: an interdisciplinary perspective. Information Processing & Management, 33(4), 551-572

Wilson, T. D. (1999a). Exploring models of information behaviour: the ‘uncertainty’project. Information Processing & Management, 35(6), 839-849.

Wilson, T. D. (1999b). Models in information behaviour research. Journal of documentation, 55(3), 249-270.

Wilson, T. D. (1981). On user studies and information needs. Journal of documentation, 37(1), 3-15.

Wilson,T.D. (1984). The cognitive approach to information-seeking behaviour and information use. Social Science Information Studies, 4, 197-204

Wilson, T. D. (2006a). Information-seeking behaviour and the digital information world. The Indexer, 25(1), 28-31.

Wilson, T. D. (2006b). Revisiting user studies and information needs. Journal of documentation, 62(6), 680-684.

Williamson, K. (1997). The information needs and information-seeking behaviour of older adults: An Australian study. In P. Vakkari, R. Savolainen,& B. Dervin (Eds.), Information seeking in context: Proceedings of aninternational conference on research in information needs, seeking, and usein different contexts, Tampere, Finland, 1996 (pp. 337-350). Los Angeles,CA: Taylor Graham.

Williamson, K. & Asla, T. (2009). Information behaviour of people in the fourth age: implications for the conceptualizacion of information literacy. Library and InformationScienceResearch, 31(2), 76-83

Williamson, K., Bow, A., & Wale, K.. (1996). Older people, new technology and public libraries. In Reading the future, Proceedings of the Australian Library and Information Association Biennial Conference(pp.161-170). Canberra, Australia: ALIA.

Williamson, K., Bow, A. & Wale, K. (1997). Older people and the Internet. Link-up, March, 9-12.

Williamson, K., & Roberts, J. (2010). Developing and sustaining a sense of place: The role of social information. Library & Information Science Research, 32(4), 281-287

Williamson, K. & Stayner, R.(1980). Information and library needs of the aged. Australian Library Journal, 29(4), 188- 195.

Wright, P. (2014). Digital tablet issues for older adults. Gerontechnology, 13(2), 306. http://dx.doi.org/10.4017/gt.2014.13.02.169.00

Talja, S.& Hartel, J. (2007). Revisiting the user-centred turn in information science research: an intellectual history perspective.Information Research, 12(4) paper colis04. Retrieved November 22, 2017 from http://InformationR.net/ir/12-4/colis/colis04.html

Talja, S. & Nyce, J.M. (2015). The problem with problematic situations: Differences between practices, tasks, and situations as units of analysis. Library & Information Science Research, 37: 61-67

Talja, S.; Tuominen, K. & Savolainen, R. (2005). “Isms” in information science: constructivism, collectivism and constructionism. Journal of Documentation, 61(1), 79-101.

Tuominen, K.; Talja, S. & Savolainen, R. (2005). In K. E. Fisher; S. Erdelez & L. Mckehnie (Eds.),Theories of information behavior (pp.228-233). Medford, New Jersey: ASIS&T

Yu, L. (2011). Toward a reconceptualization of the 'information worlds of individuals'. Journal of Librarianship and Information Science, 44(1), 3-18

Publicado
2023-06-15
Cómo citar
Sabelli, M. (2023). Investigación y enseñanza en 30 años en Uruguay 1993-2023. Informatio. Revista Del Instituto De Información De La Facultad De Información Y Comunicación, 28(1), 40-90. https://doi.org/10.35643/Info.28.1.3
Sección
Dossier "Comportamiento Humano Informativo", coordinado por Dra. Martha Sabelli (Facultad de Información y Comunicación - Udelar, Uruguay)