Statistics in libraries in Uruguay

an exploratory and descriptive study

  • Alicia Camarot Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República http://orcid.org/0000-0002-4416-5750
  • Gabriela Quesada Departamento Gestión y Planeamiento, Instituto de Información. Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República http://orcid.org/0000-0001-7800-777X
  • Leticia Zuppardi Departamento Gestión y Planeamiento, Instituto de Información. Facultad de Información y Comunicación, Universidad de la República http://orcid.org/0000-0002-4030-5146
Keywords: LIBRARY STATISTICS, ISO 2789:2013, URUGUAY

Abstract

An exploratory study on the registration and use of statistics in libraries in Uruguay whose objective is the diagnostic study of the reality regarding the use or not of statistics and the identification of characteristics of the libraries that make and use statistics.
In Uruguay there is no public information about the subject. A number of questions are raised in this research, how many libraries carry statistics? How do they register? Do they define indicators?. The theoretical framework of reference is the Manifesto for ifla statistics (2010) and iso 2789:2013 Information and Documentation, International Library Statistics.
The methodology applied consists of a survey with 28 questions, applied to a sample of 142 libraries, of which 65 answers were obtained. It is defined as an analysis unit, those libraries that have at least one librarian.
It is observed that 89% of libraries make and use statistics in their management, of these, 100% use them to prepare Reports and 66% for Decision-making. The libraries that perform statistics are mostly specialized libraries and university libraries. 89% of the total studied do not define indicators. Regarding the characteristics according to type of personnel in the total of employees, it is observed that 61% is professional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cea D’Ancona, M. (2009). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Fuentes Romero, J. J. (1999). Evaluación de bibliotecas y centros de documentación e información. Gijón: Ediciones Trea.

Fushimi, M. (2003). Autoevaluación de bibliotecas universitarias. Modelo de medición y diagnóstico a partir de datos estadísticos. La Plata, UNLP.

Fushimi, M, Genovés, P. (2011). La autoevaluación como práctica cotidiana en las bibliotecas de la Universidad de La Plata: resultados obtenidos en cinco años de trabajo. Segundo Taller de Indicadores de Evaluación de Bibliotecas, 27 -28 de junio de 2011.

Hernández Sampieri, R. (coord.); Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.) México: Mc Graw Hill.

ifla. (2010). Manifiesto por las estadísticas bibliotecarias https://www.ifla.org/files/assets/statistics-and-evaluation/publications/library-statistics-manifesto-es.pdf

iso (2013). ISO 2789. Information and documentation. International library statistics. London, iso.

Mano González, M. de la (coord.); Albelda Esteban, B.; Pérez Morillo, M.; Romero Garuz, S. (2014). Nuevos instrumentos para la evaluación de bibliotecas: la normativa internacional iso. Génova: AENOR.

Marín Fernández, J. (2008). Estadística aplicada a las Ciencias de la documentación. Murcia: DM.

Moya Anegón, F. de; López Gijón, J.; García Caro, C. (1999). Técnicas cuantitativas aplicadas a la biblioteconomía y documentación. Madrid: Síntesis

Thompson, J. y Carr, R. (1990). La biblioteca universitaria. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruiperez.

Published
2020-12-14
How to Cite
Camarot, A., Quesada, G., & Zuppardi, L. (2020). Statistics in libraries in Uruguay. Informatio, 25(2), 163-192. https://doi.org/10.35643/Info.25.2.7
Section
Articles