Literary explorations… in the forest of life
Abstract
This work will present theoretical stories, reflections and articulations from an experience carried out in literary exploration workshops with girls, boys and adolescents that began shortly before the start of the pandemic in 2020 and which were maintained and expanded in the context of the pandemic. The aim is to explore with literature, to promote the encounter in fiction and with surprise. Ask and hold questions and riddles. Exploring with literature supposes the idea that the poetic and ludic functions of language are linked, they link sensory and bonding experiences, they build stories with which a being is constituted as a psychic subject. And in these stories fiction is essential. Basic curiosity, regardless of the age of the person, is always activated by the enigma of one s own existence. Then, faced with the shock caused by the pandemic, exposed to so many losses, the workshop constituted a vital space of shared experience in which each one found their way to occupy a subjective space in the group. We are interested in finding out what children find in a group where fictional stories are shared. Underlying these reflections are questions about the effects of reading.
Downloads
References
Altmann, M. (Comp.). (1998). Juegos de amor y magia entre la madre y su bebe: la canción de cuna. Montevideo: Trilce.
Bonnafé, M. (2008). Los libros, eso es bueno para los bebés. México DF: Océano.
Bradbury, R. (1952). El ruido de un trueno. Recuperado de https://ciudadseva.com/texto/el‑ruido‑de‑un‑trueno/
Casas, M. (1999). En el camino de la simbolización. Buenos Aires: Paidós.
Cavallo, H. y Babini, T. (2020). Fábrica de escalofríos. Buenos Aires: Libros Silvestres.
Colasanti, M. (2004). Leyendo en la casa de la guerra. En E. Obregón (Trad.), Fragatas para tierras lejanas: conferencias sobre literatura. Buenos Aires: Norma.
Duthie, E. y Juan, A. (2020). ¡Mortal! [Publicación en blog]. Recuperado de https://www.wonderponderonline.com/blogenespanol/2020/10/11/mortal‑propuestas‑vitales‑para‑pensar‑sobre‑asuntos‑mortales
Freud, S. (1990a). El creador literario y el fantaseo. En Obras Completas (Vol. 9). Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1990b). Lo ominoso. En Obras Completas (Vol. 17). Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1990c). Sobre las teorías sexuales infantiles. En Obras Completas (Vol. 10). Buenos Aires: Amorrortu.
Gleeson, L. y Blackwood, F. (2018). ¡Un libro! Barcelona: Santillana.
Greder, A. (2012). Gli stranieri [Los extranjeros]. Roma: Orecchio Acerbo.
Greder, A. (2015). La isla. Madrid: Lóguez Ediciones.
Kachinovsky, A. (2016). El cuento infantil como objeto intermediario para el psiquismo. Investigaciones en Psicología 21(1), 35‑44. Recuperado de https://www.psi.uba.ar/investigaciones/revistas/investigaciones/indice/trabajos_completos/anio21_1/kachinovsky.pdf
Montes, G. (1999). La frontera indómita: en torno a la construcción y defensa del espacio poético. Ciudad de México: FCE.
Montes, G. (2017). Buscar indicios, construir sentido. Bogotá: Babel.
Perrault, C. (2010). Cuentos de Perrault. Madrid: Anaya.
Petit, M. (2005). Leer & liar: lectura y familia. México DF: Conaculta.
Petit, M. (2009). El arte de la lectura en tiempos de crisis. México DF: Océano.
Reyes, Y. (2019). La poética de la infancia. Buenos Aires: Comunicarte.
Rodari, G. (2018). Escuela de fantasía. Barcelona: Blackie Books.
Rodríguez, M. C. (2019). Literatura infantil y juvenil, un encuentro con la sorpresa. En Simposio Internacional: Mediaciones y Mediadores Terapéuticos para una Clínica de Fronteras. Simposio llevado a cabo en la conferencia de la Facultad de Psicología, Universidad de la República, Montevideo.
Rodríguez, M. C. (2020a). En las oscuras fronteras de lo humano, literatura sin edad. En Fronteras. 33º Congreso Latinoamericano de Psicoanálisis. 1768- 1774. Ponencia llevada a cabo en el congreso virtual de la Federación Psicoanalítica de América Latina. Recuperado de http://fepal2020.programacientifico.info/opc/libro/FEPAL2020_Libro_Virtual_FRONTERAS.pdf
Rodríguez, M. C. (2020b). Envoltura narrativa: literatura y psicoanálisis en tiempos de infancia. Recuperado de https://docplayer.es/185428535-Envoltura-narrativa-literatura-y-psicoanalisis-en-tiempos-de-infancia-1.html
Saki. (1914). El cuentista. Recuperado de https://ciudadseva.com/texto/el‑cuentista/
Tan, S. (2010). La cosa perdida. Granada: Bárbara Fiore Editora.
Tan, S. (2014). Las reglas del verano. Granada: Bárbara Fiore Editora.
Viñar, M. (2010). Las infancias que nos habitan. Revista de la Sociedad Argentina de Psicoanálisis, (14), 35‑42. Recuperado de http://www.bivipsi.org/wp-content/uploads/VINAR.SAP14.pdf
Winnicott, D. W. (1972). Realidad y juego. Buenos Aires: Gedisa.
Winnicott, D. W. (1998). Los procesos de maduración y el ambiente facilitador: estudios para una teoría del desarrollo emocional. Buenos Aires: Paidós.
Copyright (c) 2021 María Cecilia Rodríguez da Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.